Friday, September 07, 2007

Gumbira ???

Dah selesai pun. Tak lah lama sangat macam selalu. Sempat la depa-depa kejar Asar. Itu pun kalau tak gebang lama-lama kat luar lobi. Pancing ngan jala dah tibar. Umpan pun dah julur. Tunggu ikan makan je.

Semua gembira. Kot la. Aku. Sebab banyak tak relevan. Kurang seronot.

Yuran sekolah mansuh. Aku kena bayar gak sebab anak-anak aku bukan sekolah KERAjaan.
Buku teks dapat kat semua. Aku kena beli gak sebab anak-anak aku bukan sekolah KERAjaan.
Uniform ko-kurikulum sepasang percuma. Aku kena beli gak sebab anak-anak aku bukan sekolah KERAjaan.

Jadi, bukan salah KERAjaan la kan aku tak dapat semua tu. SEMUA salah AKU. Sapa suruh hantar anak-anak kat sekolah bukan KERAjaan. kan kan kan?

Abih tu ... sekolah KERAjaan banyak kera. Bukan cikgu-cikgi yang kera .. tapi kekeraan polisi-polisinya sangat mengerakan! hahahahhahaa ....
Aku nak anak-anak aku jadi tahfiz, mahir bahasa Quran, tahu dunia akhirat. Aku tak nak anak-anak aku jadi macam aku. Tak pernah masuk sekolah agama pun. Takat hantar mengaji kat Masjid Sungai Way, Jalan 6 dengan arwah Tok Abbas.

Abih ... bukan salah mak ayah aku. Kat Petaling Jaya mana ada sekolah agama zaman 80-an dulu. Aku gi sekolah pun pakai skirt sampai sekolah menengah. Masuk tingkatan 4 barulah reti pakai baju kurung sikit-sikit .. itupun fesyen 'steng'. hahahahha

Abih ... nak anak-anak aku jadi macam aku? Alhamdulillah aku ada akal. Akal aku ajar aku jadi orang. Kalau jadi KERA?? Udah jadi puteri berbaju merah jambu. huhuhuhuhu ...

Jadi ... pilihanraya nanti .. aku akan tetap undi pembangkang. hahahahahhaa ... walaupun hakikatnya pembangkang pun ada kekurangannya.

Korang? Mu? Hang? Kamu? Awak?

Ada suka GUMBIRA??

Nota kecik-kenot:
Lepas dengor pembentangan belanjawan ... aku gi kedai beli pasembor. Lagi sodapppp ... perut aku gumbira. hehehhee

14 comments:

Si B*ntang said...

yes.urg pertame neh.

sedapnyer pasembor.

uiks,pakai skirt.kehkeh!

biarlah bsusah skrg asalkan kemudian hari,kite untung :)

izinni said...

ya ryn, pakai skirt. zaman jahiliah tu. yang pakai tudung zaman 80-an boleh dikira dengan jari .. tak macam sekarang. tapi yang pakai tudung tu betul2 warak .. tak macam sekarang ni. hehehehehe ...

itu belum lagi yang tayang corak2 terbaru beedees depa. ada pokkadot biru, pink, hijau ...ada corak bintang, love ... hahahahha

nasib aku masih ada rasa malu .. reti pakai cammisole. huhuhuhu

zwitterion said...

pasembor sedap tu..
sama2 undi nanti ye..bukan undi kera no..hehe

khairyn said...

ooh zaman lewat 80an awal 90an. Berbaju kurung panjang nampak kain senteng sejengkal. Zaman rock kapak! Alaa.. zaman ada lesen agung, pakai baju kurung pun perangai macam setan hahaha...

La ni aku plak yang takut tengok budak2 sekolah menengah sekarang hahaha

Pa'chik said...

ada nombor telipon nombor puteri yang berbaju merah jambu yang buleh dibawak tidur pada pertemuan pertama seperti yang dikata oleh raja petra tu dak? kekekek...

Eleh... ngundi nanti lam bulan haji, tengok je la... dan, bajet ni.. cuma bajet, bukan janji yang mesti ditepati... sedang janji pun mereka mungkiri...

kingbinjai said...

aih dah nama pun KERA takkan nak undi kot. yang bangang je yang undi

akirasuri said...

ho ho ho..
bagus la..
ada hafiz ngan hafizah..
huhuh..
ni yang nak buat menantu ni..
wahahha..
erk kak has!
saya cop tau irfan buat menantu :p
ha ha ha..

acciacca2ra said...

salam izinni,
fooh! fesyen 'steng'!
a'a lah. anak saya pun tak gi skolah krajaan. tak dapatlah tu semua. yang kelakarnya, sebab tak gi skolah krajaan, kalau ambik rawatan hospital krajaan kena bayar penuh. dahlah kita tak ambik peruntukan skolah, patutnya dapatlah kat lain pulak.

Anonymous said...

Kerajan best apa?

sang diva said...

Has, ko berkain steng? hehehe aku tak la sebab aku pengawas sekolah, mau kena balun dengan chegu kalau tak kena balun dengan nenek aku dulu la. hehehe

zaman memang dah berubah. Ingat lagi masa aku sekolah dulu, sekolah kat kampung, semua cikgu kenal nenek aku.

Tau apa kata nenek aku kalau tiap kali ambik buku report aku? "Cikgu mak bapak dia beranakkan dia je, saya yang membesarkannya. cikgu yang mengajar. cikgu pukul la dia kalau dia tak nak belajar, jangan patah riuk buta sudah."

Ha tak besar senyum cikgu aku masa tu. Zaman sekarang! mak bapak bawak pistol ke sekolah nak tembak cikgu pun ada. belum kira nam saman menyaman. pulak tu media ni yang jadi medan perang depa. yang untung? aku gak hehehehe

tapi aku risau bila kerajaan benarkan golongan kurang berpendapatan boleh keluar duit dari akaun dua untuk bayar ansuran rumah setiap bulan.

apa impaknya nanti? kalau yang pandai berjimat cermat tu Alhamdulillah tak guna sewenang-wenangnya, yang jenis belanja lebih kerak dari periuk tu? hmmm pikir2 lah

izinni said...

zwit,
insyaAllah .. idak ler nak undi kera. idak ler nak menggaru2 macam beruk jugak :D

khairyn,
ya. itulah zaman kita. hehhehe
kain aku idak ler sejengkal je. takat lengan baju kurung lipat sampai siku dengan tali kasut ikat kat belakang ada ler. hehehhe ..
kesetanan dulu idak teruk sangat kot. masih hormat cikgu. tau takut mak bapak.

pa'chik,
aku rasa kan .. mu ni dah dapat seru la. nikah ler cepat. idak ler dok gini je. sian aku nengok. hehehhe

bukan ke promises are meant to be broken. depa ikut pepatah omputih tu la.

king,
ya ya. aku idak bangang.

izinni said...

akira san,
errr ... nanti aku solat istikharah dulu naaaa .. hahahhaa

accia,
salam kembali. hehhehe zaman jahiliah saya tu .. nothing to be proud of.
kecik2 lagi anak2 kita udah dianak tirikan. takpe .. kita ajar depa berdikari. biar kita susah lebih sikit asalkan kita puas hati dengan kesudahannya. insyaAllah.

Anon,
memang ler best. banyak beruk sarkas. seronok nengok depa buat lawak. huhuhuhu

div,
errr .. tak tak. kawan2 aku je yang ramai rock kapak. hahahhaha
ko pengawas ek. isyy tak masuk geng ler camtu.

ayah aku pun sama. pesan kat semua cikgu2 macam tu. pernah aku kena tampar sampai gelang cikgu maths aku patah terpelanting. sebabnya terlupa bawak buku latihan. muka merah wooo. tapi tak berani nak repot kat mak ayah aku. sebabnya, sure aku kena lagi sedas!! tak sanggup. so tanggung sakit sendiri la. idak pulak aku memberontak bakar keta cikgu tu.

pasal epf tu? hmmm .. tak tau aku nak cakap apa. yang aku tau, minggu depan ramai la yang beratur hantar borang kat epf. dan semuanya .. ko teka bangsa apa?? huhuhuhu ...

~~~***aZaHygCoMeL***~~~ said...

huh...tak sabar nak mengundi! first time ni...besnyer....*bisik-bisik* saya cam kak has gak!

shUhashUhi said...

arghhhhhhhhhhh...pasemb0rrrrrr..tgu aku pulang!!! hahahaha