Friday, August 03, 2007

Jangan Mengeluh ...


Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Qur'an menjawab:
"Apakahg manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," (I am full of faith of Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." - Al-Ankabut: 2-3

Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Qur'an menjawab:
"...Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Al-Baqarah: 216

Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?
Qur'an menjawab:
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya ..." - Al-Baqarah: 286

Kita bertanya: Kenapa rasa frust?
Qur'an menjawab:
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." - Al-Imran: 139

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?
Qur'an menjawab:
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." - Al-Baqarah: 45

Kita bertanya: Apa yang aku dapat daripada semua ini?
Qur'an menjawab:
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka ...?" - At-Taubah: 111

Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?
Qur'an menjawab:
"... Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." - At-Taubah: 129

Kita berkata: Aku tak dapat tahan!!!
Qur'an menjawab:
" ... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."

Nota kecik-kenot: Adakalanya susah juga untuk tidak mengeluh ...

19 comments:

Mak Su said...

tenang sentiasa, ek

acciacca2ra said...

salam izinni,
alhamdulillah, ada sesuatu di sini yang menyedarkan saya.

achik said...

betul.. kdg2 mmg x dpt nak elak dr mengeluh.. huhu..

makasih :)

blackpurple said...

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." - Al-Imran: 139

Ya. sesungguhnya. :)

Pa'chik said...

tima kasih izi.
sangat berguna untuk setiap dari kita.

Mengeluh buleh. jangan berlebihan, hingga ke tahap menyalahkan Tuhan.

Si B*ntang said...

kak has,

tenang2 saja oke.

ryn sentiase doakan kak has yg baik2.

*tersentuh bace entry sebelum2 ini*

izinni said...

warih (Mak Su),
insyaAllah ... walaupun kekadang tu kalut gak. ekekekke ...

accia,
alhamdulillah ... sebab dapat berkongsi dengan sahabat-sahabat semua :)

achik,
sama-sama ;)

blackie,
Moga kita semua tergolong dalam umatNya yang beriman. InsyaAllah :)

pa'chik,
sama-sama.
insyaAllah .. selalunya mengeluh salahkan diri sendiri :)

ryn dear,
InsyaAllah. Doaku untukmu jua selalu. Awak pun tenang2 selalu jugak ya. Kalau jodoh tak kemana .. jangan ditangisi perkara yang mungkin bukan hak kita.
Buat yang terbaik untuk diri sendiri dulu .. kemudian kita akan turut berbuat baik pada orang lain jugak.

*actually i'm not so kind a person myself ;) .. too stubborn, hard-headed .. hehehehehe*

Azhar Ahmad said...

memang quran ada persolana semua benda di dunia ini... tinggal kita saja yang tak mencari...

Pa'chik said...

oit.. bila ko panggel khair ryn dear, macam reindeer la pulak... kekeke... rudolph

kingbinjai said...

dah pernah baca

khairyn said...

izinni,

Kita manusia lemah kan? Mengeluh juga tapi lepas tu beristighfar, lepas tu jadi marah. Lepas tu fire fire fire hahaha.

psstttt.. pa'chik jeles lagi

izinni said...

Azhar,
ya ya.

pa'chik said...
oit.. bila masa plak aku reply komen si khairyn? ko lalok ek? tu laaa suruh tido ko dok tenet memalam. kan ke dah lalok!
ryn tu si bintang kecil la. hahahahha

but again .. kalau aku panggil khairyn dear pun apa susah?! jeles? hehehehhe

king,
... dan lazimnya kita akan terlupa ..

khairyn dearrrrrrr,

memang lemah. tapi semangat untuk fire tidak pernah luntur. hehehehe

pa'chik jeles sebab takde yang panggil dia reindeer! hehehehehe

akirasuri said...

huhuhu.
terima kaseh.
untuk itu itu itu dan itu.
he he he.

izinni said...

akira san,
sama-sama kasih.
oittt gi tido laaa! hehehehe

Pa'chik said...

haha.. aku tak tengok atas la.. nampak ryn dear saja la... kekeke...
cheh!!

izinni said...

alaaaa aku tau ko rindu khair hang tu. hahahaha ..

Pa'chik said...

ye la yela... rindu khair... kekeke


psssttt.. tapi kan dia banyak angin la le ni.. terlebih makan kat belanda hari tu kot.. kekekek...

13may said...

setiap kejadian ada hikmahnya :)

khairyn said...

rindu????

yes! yes! yes!