Monday, January 26, 2009

Gerhana hati ini ...

Teruja.
Namun, kita hanya manusia kerdil.
Sekerdil-kerdil manusia yang hanya mampu merancang itu dan ini.
Namun, hakikatnya Allah jua yang menentukan samada perancangan itu menjadi...

Ku sangka terang hingga ke petang, rupanya ini yang menanti ...



Besen ini hanya terdampar di tepi. Tidak mampu menjadi saksi kepada kebesaranMu Ya! Ilahi.


Dengan izinnya, bukan gerhana yang muncul, namun titisan-titisan hujan membasahi pohon dan bumi.


Akhirnya, disini aku menempatkan diri.


Biarpun hanya diskrin, Syukur padaNya kerana mengizini.


Menatap kebesaranmu yang belum tentu akan aku berpeluang lagi nanti.


Ku harap, Julai 22 nanti, umurku panjang untuk melihat gerhanaMu lagi Ya! Rabbi!

4 comments:

ńĕĕń said...

Salam...

Alhamdulilah, wpun di JB ni dari pagi tadi mendung jer, bila tiba masanya berpeluang juga melihat kebesaran Allah tu... siap sms & call kekawan suruh tengok wpun dah diingatkan sebelum cuti tempoh hari... oleh kerana tengok dalam besen tak berapa jelas, saya terus pandang ke arah matahari... Maha Suci Allah Yang Memiliki Segalanya...

Thn 80an dulu tu, rasanya gerhana ni berlaku pada hari Jumaat waktu tengahari... arwah emak tadahkan air dalam besen & saya melihat imej gerhana tu di situ... Boleh lak terlintas di fikiran masa tu, cam na ek lepas gerhana, matahari terbit dari arah yang lain... nak2 hari tu hari Jumaat... bila diajukan pada arwah emak, beliau senyum jer & minta saya banyakan berselawat...

Pa'chik said...

nak gitau ko lah... gerhana julai ni... hehehe... ko kena gi ke china sana baru leh tengok.. :P

akirasuri said...

Sana ujan ek.. :p

Anonymous said...

mengapa tidak:)