Sunday, January 11, 2009

Racau yang gila ...

Musim demam. Viral fever.

The whole family is down with fever. Except Ali and me.

Hari Jumaat Zinnirah yang demam berkeras jugak hendak ke sekolah. Tak nak ketinggalan katanya. Kalau tak ke sekolah nanti homework bertimpa-timpa katanya. Jadi aku lepaskan dia ke sekolah dengan bekal syiling dan pesanan agar menalifon kalau dia betul-betul tak larat.

Syabil dan Irfan betul-betul tinggi panasnya. Viral fever. Gitulah penangannya. Tak lalu makan, muntah-muntah, lemah satu badan. Aku tarik tilam bujang ke ruang tamu. Ayah berbaring atas sofa. Irfan dan Syabil berbaring sama atas tilam. Bergebar tebal sampai comforter pun tak cukup memanaskan badan yang kesejukan dalam cuaca yang panas di luar rumah.

Nisaa' berlari, melompat seperti biasa. Makan dan makan dan makan. Minum dan minum dan minum. Sama macam Ali. Panjat semuanya sampai aku tak menang tangan. Menjaga yang demam dan mendisiplin yang tidak demam.

Jemput Zinnirah tepat jam 4. Selalunya aku tiba lambat dalam 5.30. Bagi peluang Irfan berlatih bola baling. Alhamdulillah nampak ok tapi katanya badan lemah dan tak lalu makan macam selalu.

Malam semuanya DOWN. Termasuk Nisaa'. Aku dah pening. Panas ya amat depa berlima. Belum lagi part meracau. Ayah meracau. Irfan meracau. Aduhhh ....
Ayah meracau bercakap yang bukan-bukan. Ada ketika dia menangis panggil bonda dan makcik dia. Puas aku pujuk baru dia sedar terpinga-pinga.

Irfan tengah malam terjaga dengan mata membuntang. Berlari tak tentu hala sampai meludah merata. Aku panggil dia jegilkan mata. Dia hempaskan kepala di bantal. Nasib bantal, bukan lantai atau dinding. Aku terpaksa pekik untuk sedarkan dia.
Dia lari ke pintu, berlari ke bawah. Ayah kejar. Dah bukak pintu nak keluar. Katanya, ibu nak pukul dia. Aku termangu. Nak menangis pun ada. Takut aku tengok dia macam menggila.

Lepas tidurkan semula adik-adik yang terjaga lepas dengar pekikan aku, aku turun ke bawah. Irfan kata dia turun ke bawah sebab nak minum. Dia nampak botol air atas meja berpusing dan terbalik. Dia lari naik ke atas semula sebab rasa macam dikejar sesuatu. Masa itulah dia menggila meludah merata dan hempas diri. Dia hanya sedar masa ayah tangkap dan peluk dia masa dia nak keluar dari rumah. Ayah suruh mengucap, suruh Istigfar.

Aduhhhh ... pertama kali Irfan demam sampai meracau macam tu. Tadi pun jadi sekali lagi. Tengah tidur atas sofa tiba-tiba dia terjaga dengan mata terbuntang. Pandang aku macam hendak ditelannya. Aku peluk dia. Aku ajar mengucap. Istigfar. Dia diam. Aku suruh dia ikut. Dua, tiga kali disuruh baru dia boleh ikut.

Kemudian dia terus menangis minta burger tapi masih dalam keadaan tidak sedar sepenuhnya. Suara dia tinggi dan mata dia besar. Aku suap burger yang memang aku dah buat tapi simpan sebab dia dah tertidur. Dalam mengunyah, Irfan bertempik "Ibu! Nak makan burger!"
Mata dia meliar. Ayah ambil air zam-zam sapu ke kepala dan muka sambil baca ayat Kursi. Kemudian, Irfan ajak ayah naik ke atas. Katanya burger ada di atas. Sambil berjalan ke atas, dia pandang aku sambil cakap, "Ibu. Irfan mintak maaf."

Bila turun semula, Irfan dah nampak normal. Mulut terkumat kamit membaca ayat. Aku di sebelah kanan, ayah di sebelah kiri. Takut dia melompat dan berlari ke arah pintu macam malam tadi. Dia makan sepotong kecil burger, aku suapkan ubat dan terus ajak naik ke atas tidur.

Dia baca Al-Fatehah, Ayat Kursi, Ayat 3 Kul, semua hafazan yang dia belajar sampai dia tertidur. Ayah kata esok dia nak tanggalkan ukiran kayu didinding yang kakak aku hadiahkan. Souvenir dari Sabah ke Sarawak. Aku tak ingat.

Aku tak berani nak tidur. Risau dia bangun dan meracau menggila lagi ...

Lagipun, badan Nisaa' panas sangat lagi. Perlu dilap, diperhatikan selalu. Kesian. Mengerekot dia kesejukan walaupun sudah diselimut. Syabil dan Zinnirah sama.

Alhamdulillah ... Ayah dah kebah walaupun badan masih lemah-lemah. Tengahari tadi dia kena migraine. Rupanya macam tu rasa sakit kena migraine, kata ayah. Dia tak pernah rasa. Aku yang selalu kena. Aku kata satu je ubat untuk migraine ... tidur dalam gelap! InsyaAllah ok la lepas tu. Betul, katanya ;)

Alang-alang tidak ketiduran ni ... boleh la aku tonton filem wayang Denzel Washington main kat TV3 ni haa ... pasal boxing. hehehhehe ....

Adios ...

5 comments:

Pa'chik said...

ishh... teruk bebenor nih...


cerita hurricane eh?

izinni said...

kalau ko nengok sendiri ... seriau woooo .. dah la mata merah. huhuhu ...

ha'ah .. bosan.

akirasuri said...

oh.. teruknya.. saya doakan semua cepat sembuh.. amin..

achik said...

uish, teruk sangat dah tu.. saya pun doakan semuanya cepat sembuh.. :)

izinni said...

akira, achik,

terima kasih atas doa2 kalian. insyaAllah tak lama lagi sembuh la tu. viral fever memang amik masa sikit nak sembuh secara total. paling2 2,3 minggu gak.