Tuesday, April 21, 2009

Badut-badut yang kronik ...

Sudah lama aku tidak teruja bila menonton berita terutamanya di TV3. Semalam, berita Ahmadinejad memberikan ucapan penuh sinikal tapi sangat-sangat benar membuat aku tersenyum. Apabila ada dua orang badut bertindak bising sambil membaling sesuatu ke arah beliau (aku syak pembalut gula-gula sebab nampak ringan dan sedikit berkilau warna warni .. mungkin aku salah!) dan delegasi-delegasi asing bertindak keluar ketika dia berucap mengatakan bahawa Israel itu Zionis yang bersikap perkauman, aku lihat dia seperti cuba untuk menahan dari ketawa. Dia senyum sambil menjeling ke arah badut-badut lelaki dan perempuan itu yang berjalan deras ke arah pintu. Sangat sinis.

Betapa kroniknya masalah mental dan jiwa negara-negara barat yang bersekongkol dengan Israel hingga hendak mendengar kebenaran pun tidak sanggup. Memang satu lelucon besar padaku bila aku lihat delegasi-delegasi itu keluar beramai-ramai macam kanak-kanak yang memprotes kerana tidak diberi jajan atau gula-gula. Lebih menggelikan hati, negara Polis dunia Amerika bertindak memboikot persidangan anti-perkauman tajaan Bangsa-bangsa Bersatu itu kerana sudah mengagak Israel akan diperlekehkan. Aku seperti mahu bertepuk tangan melonjak gelak gembira.

Mungkin kebetulan atau mungkin juga sudah suratan, persidangan itu diadakan betul-betul pada hari ulangtahun holocaust. Sangat hebat.

Aku menanti saat pabila pemimpin dari Malaysia, terutama Perdana Menterinya yang sanggup berucap keras dan berkata benar seperti Ahmadinejad. Memulakan ucapan dengan puji-pujian kepada Allah dan Rasul. Berucap dalam bahasanya sendiri. Bukan bahasa Inggeris. Padahal bahasa Parsi bukan bahasa utama dunia. Bahasa Parsi juga bukan ditutur oleh bermilion manusia seperti Bahasa Melayu yang ditutur dan dipelajari hampir diseluruh dunia, termasuk negara komunis China.

Aku mungkin hanya akan terus berangan dan bermimpi untuk hari itu mendatang. Entahlah ...

Sempena menyahut seruan Presiden PAS yang mengatakan ahli-ahli tidak membaca, mari kita membaca berita yang aku tiru tampal dari laman berita online The Australian (walaupun aku bukan ahlinya ... tapi aku rakyat Malaya yang 'mudah tersentuh dan terpengaruh' dengan hasutan dan sindirin ;P).

p/s: Pada yang rabun sila ke sini sahaja (http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,25363315-2703,00.html)

DELEGATES from Western countries last night walked out of the UN anti-racism summit in Geneva after Iran's President Mahmoud Ahmadinejad used his keynote speech to attack Israel as racist.

Mr Ahmadinejad criticised the formation of a "racist government" in the Middle East, in a clear reference to Israel.

"They sent migrants from Europe, the United States ... in order to establish a racist government in the occupied Palestine," he said on the opening day of the five-day conference known as Durban II.

Three protesters from the French Union of Jewish Students dressed as clowns and shouting "racist, racist," were expelled from the conference as Mr Ahmadinejad began to speak. One of them threw a soft red object at the Iranian President, hitting the podium and interrupting his speech.

Shortly afterwards a stream of Western diplomats, including from Britain and France, walked out. France condemned Mr Ahmadinejad's "hate speech" delivered on the same day as Holocaust Memorial Day, saying "no compromise was possible" with his UN racism stance.

The Iranian President had ignored entreaties from UN Secretary-General Ban Ki-moon that a UN resolution states Zionism cannot be equated with racism.

Mr Ahmadinejad - who has called the Holocaust a myth and for Israel to be wiped off the map - had before his arrival in Geneva launched a broadside against the Jewish state, saying "the Zionist ideology and regime are the flag-bearers of racism".

The conference opened soon after Germany and New Zealand joined the US, Israel, Australia, Italy, Canada and The Netherlands in boycotting the follow-up to the original anti-racism conference in South Africa in 2001, during which the US and Israel walked out over what they said were anti-Semitic attacks directed at Israel.

Mr Ban appeared to attempt to repair the damage to the summit by saying in his opening address that the world should condemn "anti-Semitism and Islamophobia" and by saying the world could not forget the Holocaust.

The Durban Review Conference is intended to examine efforts to overcome racism in the eight years since the first gathering in South Africa.

Frantic efforts have been made in recent weeks to change the wording of the draft mission statement for the summit so it was not an attack on Israel, and although Israel was not referred to in the final draft, the boycotting countries believed the conference could become an outlet for anti-Semitic attacks.

Australia announced its boycott on Sunday, with Foreign Minister Stephen Smith saying: "Regrettably we cannot be confident the review conference will not again be used as a platform to air offensive views, including anti-Semitic views."

Barack Obama said yesterday the US had boycotted the summit because Washington did not want to put "an imprimatur" on a conference it did not believe in. The US President said the South African conference had become "a session through which folks expressed antagonism towards Israel in ways that were oftentimes completely hypocritical and counter-productive".

The conference has increased the tensions between Iran and Israel, which are already engaged in verbal hostilities over Iran's ambitions to develop a nuclear program.

Israeli Foreign Minister Avigdor Lieberman said the fact that Mr Ahmadinejad was a keynote speaker justified Israel's decision to boycott the conference.

"The fact that a racist like Ahmadinejad is the main speaker proves the true aim and nature of the conference," he said yesterday.

Mr Lieberman said Israelis could not ignore the fact that the conference began on the same day as Holocaust Memorial Day.

6 comments:

mudin001 said...

Hehheh! :D

Pa'chik said...

presiden pas patut seru wakil rakyat dan pemimpin pas banyakkan membaca... hohohoho...

izinni said...

mudin,
gelak ada makna tu :D

pa'chik,
aku rasa depa baca tapi banyak baca blog, benda2 kat tenet ni berbanding buku. hj hadi bengang sebab ramai ahli tak baca buku2 dia kot :)
tapi bagus jugak dia tegur ... kalau tak nanti jadi macam umno pulak ... tak boleh ditegur langsung.

ńĕĕń said...

Salam...

salah satu tanda tidak semestinya kita mesti menguasai BI baru dunia nak pandang kita... tapi apa yang pemimpin kita buat terhadap bahasannya... bagaimana pula dengan bangsanya nnt?...

izinni said...

neen,
sampai bila depa tu takan faham. kita2 ni yang depa kata tak reti, tak faham.

akuatik said...

depa mesti ingat ahmedinejad yang suka2 hati israel tu racist..awat tak melenting bila hendrik verwoerd kata israel tu apartheid masa 1960 an dulu..apartheid tak sama ngan racist kot..ilan pappe kata ethnic cleansing...orang lain boleh cakap apa saja asalkan bukan jangan iran yang cakap..agaknya ler