Thursday, March 22, 2007

Aisya


Siti Aisya Syazreen Shahidan. Indah sungguh nama itu.


Anak kecil berusia 3 tahun ini menderita sejenis sindrom yang amat jarang dihidapi manusia. Aisya menderita Sindrom Fraser. Anak kecil ini tiada kelopak mata, jari jemarinya bercantum, tidak boleh mendengar, tiada buah pinggang.


Ketika Aisya lahir, ibunya Norhayati Yahya begitu terkesan melihat keadaan anaknya sebegitu, apatah lagi anaknya yang sulung juga lahir mengidap penyakit yang sama namun dipanggil Ilahi 45 minit selepas dilahirkan.


Seminggu lamanya Hayati trauma. Seminggu lamanya ibu muda itu tidak mampu memandang Aisya.


“Doktor selalu cakap anak saya okay, tapi sesudah lahir, memang dunia kami KO. Hancur segalanya bila melihat anak kami macam ini."


Alhamdulillah doktor dan kakitangan hospital Ipoh begitu memahami keadaan Hayati. Hayati diberi sebuah bilik untuk bersama Aisya. Aisya pula dipakaikan topeng mata agar mata-mata yang melihat tidak mula bertanya itu dan ini akan keadaan anak kecil itu pada si ibu yang tertekan jiwa dan perasaannya. Jadi sesiapa yang memandang Aisya menyangka si kecil itu ada jaundice.


Selepas seminggu, atas sokongan dan semangat yang tidak henti-henti diberi oleh suami Shahidan Yang Ghazali serta keluarga, Hayati sembuh dari traumanya. Sejak itu Aisya menjadi pengarang jantung, buah hatinya.


Pada usianya 3 bulan, Aisya mengalami masalah pernafasan. Anak kecil itu terpaksa dibedah atau usianya tidak panjang. Berat hati, Hayati dan Shahidan merelakan pembedahan dibuat demi memastikan kelangsungan hidup Aisya. Demi anak mereka. Tetapi adakalanya Hayati kesal dengan keputusan itu.


“Kami ingat, masuk tiub, habis masalah Aisya. Tapi, kadang-kala, bila kami nampak dia menderita, memang kami rasa bersalah dia sakit kerana pilihan kami.” Aisya akan menarik tiub tiap kali dia marah atau tidak selesa.


Tumpuan yang diberi kepada Aisya membuatkan anak lelaki Hayati, Mohd Syazwan yang kini berusia 6 tahun merasa dirinya tidak disayangi.


“Kalau saya sakit, mak jaga tak macam mak jaga adik?” tanya Syazwan ingin tahu.
“Macam tu mak sayang adik, macam tulah mak sayang abang,” pujuk si ibu meyakinkan.


Walau kekadang rasa tersisih, Syazwan begitu sayang akan adiknya Aisya. Tidak pernah disalahkan si adik. Tidak cemburu dia akan perhatian yang dikecapi Aisya. Akan dikucup dahi si adik, akan dibelai rambut adik yang seorang. Kasih-sayang seorang abang tidak ternilai harganya walau bagaimana pun keadaan si adik. Syazwan yang kecil tahu adiknya sakit.


Syazwan sering mengadu pada ibu dan ayah, "Tak adil betul. Kenapa adik tak boleh main macam budak lain? Abang dapat makan aiskrim tapi adik tak boleh." Anak kecil sebesar Syazwan erti keadilan.


Keadaan Aisya yang sedemikian rupa menyukarkan Aisya untuk makan seperti anak-anak lain. Makanannya perlu dikisar dan disalurkan melalui tiub yang menerusi hidungnya.


Prihatin dan kasih sayang Shahidan pada anak kecilnya tidak pernah berbelah bahagi. Tidak pernah merungut si ayah dalam membantu menjaga Aisya. Malah jika rumah bersepah atau makanan tidak sedia terhidang kala pulang dari kerja, Shahidan tidak pernah marahkan isterinya. Dia tahu Aisya perlu perhatian 100 peratus dari ibunya.


“Paling best musim bola. Masa tu, 24 jam lah dia buai Aisya," cerita Hayati akan pengorbanan suami.


Permintaan Hayati tidak banyak. Dia cuma mahu Aisya sihat dan gembira walaupun hanya sekali dalam sebulan. “Sekali sebulan dah happy lah saya.”


Begitulah kasih dan pengorbanan seorang ibu dan ayah untuk anaknya. Tiada batasan, tiada penyesalan. Redha dengan ketentuan Ilahi.


Pada yang sudi sudi membantu meringankan beban keluarga ini. Dalam sebulan RM400-RM500 diperlukan untuk kos perubatan Aisya. Kini, keluarga itu diduga Allah, Shahidan hilang pekerjaannya dan sedang mencari pekerjaan tetap.


45, Persiaran Putra 5,Bandar Baru Putra,31400 Ipoh, Perak
Shahidan's phone: 017-5586069; Hayati's phone: 017-5746317.


Nota kecik-kenot: Fraser Syndrome, also known as Cryptophthalmos-Syndactyly Syndrome, is an autosomal (non sex-linked) recessive genetic disorder. “Cryptophthalmos” is the complete fusion of eyelids, and “syndactyly” is the partial webbing of fingers and/or toes; a more rare form of this syndrome also presents with kidney complications and blockage of the trachea, among other problems. A recessive genetic disorder occurs if there are two copies of a defective gene present. (Sources: webmd.com and biobasics.gc.ca.)
Fraser Syndrome is so rare that it occurs only in 0.043:10 000 of births (or 4.43 births among a million). Indeed, only one doctor in Ipoh Hospital’s Paediatric Department had heard of the syndrome when Aisya was born.


Nota kecik-kenot lagi: Jutaan ringgit dihabiskan semata-mata untuk membiayai sekumpulan manusia untuk terjun di hujung dunia, namun ada anak2 yang sakit menderita, tidak ke sekolah, tidak makan..... dan manusia-manusia inilah juga yang diberi kuasa demi kuasa oleh manusia lain yang leka dan bersikap tidak peduli, yang menyangka hanya manusia itu yang mampu menyelamatkan manusia lain sedangkan Allah-lah yang paling berkuasa atas segalanya.

25 comments:

kingbinjai said...

sebak bila baca

izinni said...

king,
saya sebak dan marah. bila gi blog kawan2 yang lain, ramai yang berkisah tentang kutub, terjun dan macam2 lagi perkara yang menaikkan kemarahan saya. sebab tu saya buat entri ni.

Iman Mawaddah said...

Sedihnya..berat mata membaca berat lagi bahu memikul. Kak, apa kata dapatkan akaun nombor dorang dan letakkan di sini. Lagi senang transfer akaun terus. Ataupun create satu akaun..letak di sini untuk tujuan2 kebajikan seperti ini. Tapi orang yang buka akaun kena amanah la. Saya fikir sudah sampai masanya bloggers united buktikan hal2 seumpama ini.

Pa'chik said...

weh, aku mana tau cerita ni. apa da.. tu yang cerita pasal terjun, tuan segala tu. aku bukan baca sangat sokkabar perdana (menteri) tu.
kalau baca pun, kat kedai kupi saja.

izinni said...

iman,
saya yang menekan butir2 huruf di keyboard ni bergenang air mata.
by the way .. pasal nombor account tu, elok hubungi nombor ayah dan ibu aisya sendiri untuk dapatkan nombor account. nak main letak je kat blog ni risau gak .. security concern.

izinni said...

lorrr pa'chik,
ko terasa ek? sorry la. aku bukan kondem sesapa, malah aku sokong korang buat entri pasal semua tu. cuma aku taknak tambah rasa sakit hati dengan buat entri begitu. so ni kiranya untuk ubat kemarahan hati la ni.
cerr baca nota kecik-kenot yang lagi satu tu? kan ke aku tulis kebengangan aku tu ...

entri tersirat nih! :)

Pa'chik said...

bukan terasa, tapi pasal aku kan selalu punya alasan.. haha..

izinni said...

GEDEBUSH! GEDEBESH! GEDEBASH! GEDEBE! :-p

blackpurple said...

Kesian pada adik Siti Aisya Syazreen... kecik lagi dah menderita...

Simpati juga buat si ayah dan ibunya..

Elok juga kerana meletakkan no telefon mereka di sini.. :)

mudin001 said...

ya ya ya!

Pa'chik said...

oit, kau tau tak, iman, jari dia tercedera. habis pecah-pecah, sakit sungguh gamaknya..

izinni said...

uikksss ... camana leh cedera sampai pecah? abih tu nak buat apa ek?

Iman Mawaddah said...

pa'chik..
Adehh..tak boleh simpan rahsia lansung la pa'chik ni. Kalau macam tu nanti saya tumpang letak no telefon sini..pakat derma utk saya ek..kos rawatannya tinggi tak de di negara kita yang pakar dalam ni lagi :(

Pa'chik said...

oh.. buleh lagi menaip rupenya, ingatkan sakit sangat... hahaha...

Iman Mawaddah said...

Naip gune idong ni pa'chik..boleh la..pelan..pelan

Tok Ketua said...

tumpang lalu..
sedihnya.

tidak kupinta lahir kedunia
tidak kuduga cacat begini

akirasuri said...

sebak.

pak menteri sebok dengan menatang tak berguna langsung. padahal dari dibazir baek diberi pada mereka-mereka ni. oh ohh pak menteri juga sudah buta mata dan hati! menci tau!! :)

izinni said...

iman, hehehe ... makin pesek la hidung kamu iman. plastic surgeon mana pun tak buleh baiki lagi dah!

pa'chik,
dia saja nak manja2 ngan pa'chik tu! hehehhe

salam tok ketua,
waaaahhh tok ketua dah bertandang ke rumah saya. jangan main tuh!
setiap yang terjadi ada hikmahnya ...

akira,
menci kan? jom kita tembak depa nak?

INDERA KENCANA said...

Hmmm... rasa tak tertangguh rasa melihat penderitaan anak kecil tu...

achik said...

sedihnya...

izinni said...

indera & achik,
Sama-sama kita doakan moga aisya dan keluarganya sentiasa didalam lindungan Ilahi, selain membantu apa yang termampu.

:)

Azhar Ahmad said...

معلومبالس دري ازهر احمد يڠ برنأوڠ د تراتاء نوراني

Sedih saya.... Apapun, betul jugak. Wat apalah pi terjun tuhhh, lainla kalao prof pompuan tu. Dia nak buat kajian....

Daphne Ling said...

Puan Izinni,

Sebenarnya, Aisya ada buah pinggang. Kakak dia yang meninggal dunia yang tiada buah pinggang.

Urusan derma memang sudah tertulis di blog saya (www.daphneling.blogspot.com), dan berhubung idea nak buka akaun untuk pihak keluarganya, memang tidak perlu, kerana mereka mempunyai akaun sendiri.

Daphne Ling

PS: As a senior journalist, I think you do realise the implications of reprinting people's work (translation or otherwise) without crediting a source (in this case, noting that the entire piece you wrote was a direct translation of the piece found on www.thestar.com.my). Saying that 'artikle Aisya keluar di sini' is not the same. Morover, it is stated that Aisya needs Rm400-500 a month for her basic needs, not medical needs. Cheers.

komkom said...

Utk Shahidan, Hayati, Shazwan dan Aisya:

Kami di sini tumpang merasa kesedihan dan susah payah menanggung segala. Sesungguhnya kamu dipilih kerna Dia tahu kamu mampu menghadapinya dan tidak lemah seperti kami semua. Sebak sedih dan kejayaan mengharungi akan kami abadikan dalam hidup kami.

Aisya... u r special because you have the strongest mom n dad and a caring brother. Ya Allah kau pelihara lah anak kecil ini. Kau ampunlah dosa kedua ibu bapanya serta abang kakak saudara mara keluarga ini.

UTK MANUSIA MANUSIA BUTA MATA HATI YANG KOMEN NTAH PAPE:
Pegi mampos la korang, akal ada tak tau guna, semoga suatu hari ko terima pembalasan yg sewajarnya dari Allah swt. Siap gelak2 masalah org. Semua nak dijadikan lawak ni le keje melayu zaman sekarang japgi hancur la malaysia.

Sienny said...

Ling,
may I have your email address ?
mine is : siennywijaya@gmail.com. thanks